Uppföljning Teknikhjälpen

Tack vare 16 gåvor från privatpersoner och företag kunde aktiviteten ”Teknikhjälpen” genomföras. Tillsammans är grejen! Totalt deltog 22 sjundeklassare vid de två lektionerna. Nedan finner du eldsjälen Albins reflektioner, sammanfattning från dagarna, bilder (klicka på bilderna för att se dem i större format) och en ekonomisk redovisning över vad pengarna användes till.

Albins sammanfattning och reflektioner
Att få genomföra Teknikhjälpens första aktivitet kändes helt fantastiskt. Under en månad tillbaka hade jag och teknikläraren vid Brunnsängsskolan diskuterat och förberett hur laborationerna skulle gå till. Tanken var att eleverna skulle få göra tre eller fyra laborationer under två lektioner, vilket skulle varvas med föreläsningar och diskussioner. Mellan de två lektionerna skulle eleverna även få en hemläxa knuten till laborationsämnet.

Gensvaret hos eleverna blev över förväntan. De satte sig fort in i uppgiften och genomförde laborationerna med bravur. Självklart blev det fel ibland, men då togs tillfället i akt att fundera över varför felet uppstod och sedan försöka hitta en lösning. Många av eleverna visade dessutom väldigt tidigt en önskan att få bygga egna projekt och experimentera vidare på egen hand och så fort de blev klara med de obligatoriska uppgifterna tog de tillfället i akt.

Målet med aktiviteten var att väcka teknikintresset hos eleverna. Både den anda och det engagemang som visades under lektionerna samt den enkät som eleverna fyllde i efteråt visade tydligt att målet uppnåtts. Extra positivt överraskad är jag av att tjejerna uppskattade laborationen lika mycket och till och med lite mera än vad killarna gjorde, då det ofta brukar vara tvärtom i teknikämnet.

Beskrivning av aktiviteten
22 elever i Brunnsängsskolan klass 7b fick under totalt 4 timmar fördelat på två lektioner, 28 januari och 4 februari, lära sig mera om programmering och elektronik. Laborationerna gick ut på att koppla upp och programmera trafikljus och övergångsljus så att de skulle fungera så verklighetstroget som möjligt. Läxan som delades ut efter första lektionen var att observera hur länge olika trafikljus lyser i verkligheten. De observationerna kunde sen användas vidare i programmeringen av trafikljusen under lektion två.

Lärarens och elevernas röster

Tekniklärare, Yahko Isik:

– Det är intressant, väcker elevernas intresse. De kan relatera till samhället, vilket ligger i linje med läroplanen för teknik.

Elever klass 7b:

-Man känner sig som en hackare

-Jag vill inte jobba med detta, men kul att förstå.

-Jag kommer börja jobba med sånt här!

-Jag vill jobba med datateknik. Eller så ska jag bli mäklare.

-Det är kul! Det lyser!

-Det var nåt nytt för mig.

-Kul att bygga med kablarna och så.

-Jag gillar experimentation. Att lyckas!

Av de totalt 6 940 kronor som samlades in användes 5 532 kronor. Det laborationspaket Albin tänkt köpa in hade tagit slut hos den leverantör det var tänkt. Han hittade däremot ett annat enklare och billigare paket från en annan leverantör med färdig lösning för förvaring (basplatta och fästning för arduino samt kopplingsplatta), vilket gjorde att de 500 kr som budgeterats för förvaringsmaterial inte längre behövdes.  Överskottet på 1 408 kronor går tillbaka till Polstjärna för framtida aktiviteter.

Tack från Polstjärna till alla er givare som gjorde detta möjligt!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *